De 9 hellige bud
Lad os starte med at konstatere: Google Ads er en jungle, som kan være virkelig svær at navigere i. Hvis du hverken har en guide under armen eller et kompas i hånden, er det nærmest en umulig opgave at løse på egen hånd.
Hos SLAX har vi mere end 10 års erfaring inden for Google Ads, så du kan roligt tage os på ordet, når vi siger, at vi har set lidt af hvert. Det er en foranderlig verden at begive sig ud i, og både når det gælder opsætning af kampagner og optimering heraf, er der mange ting at tage stilling til. Derfor bliver du i blogindlægget her klædt godt på med vores 9 hellige bud til Google Ads annoncering.
Siden år 2000
Over 20 år som reklameplatform
Omsætning
USD 134,8 billioner i 2019
De 9 bud
BUD 1: Sæt et mål for din annoncekonto
Ved at have et fastsat mål for dine kampagner – enten samlet eller opdelt – ved du, hvad formålet med dine annoncer er. Selve budskabet og hensigten med dine annoncer kan variere fra mål til mål, hvorfor de typisk vil se anderledes ud samt blive skrevet på forskellige måder.
BUD 2: Negative søgeord
Lad os uddybe, hvad et negativt søgeord egentlig er og sætte ordet i kontekst:
Ved oprettelse af en kampagne finder du søgeord, som du gerne vil blive vist på. I en kampagnes løbetid er det vigtigt at gennemgå annoncegruppernes søgetermer. Disse er termer, som folk har søgt på, hvor dine annoncer er blevet vist.
Vi kan tage følgende eksempel: Jeg søger på “hundefoder til store hunde” og får vist din kampagne, som faktisk omhandler hundefoder til små hunde. Søgetermet “hundefoder til store hunde” vil du nu kunne se i din annoncegruppes oversigt over søgetermer, ergo søgninger hvor din annonce er blevet vist. På denne oversigt skal du bestemme dig for, om du vil tilføje søgeordet til listen over søgeord, som du bliver vist på, eller om det skal ekskluderes, ergo tilføjes som et negativt søgeord. Fordi du ikke henvender dig til store hunde, skal du naturligvis ekskludere søgetermet “hundefoder til store hunde”, så du ikke bliver vist på sådan en søgning igen.
Negative søgeord er altså de søgeord, som du finder negative og dermed IKKE vil blive vist på fremadrettet. En mangel på opdaterede negative søgeord kan blandt andet medføre spildte annoncekroner i store mængder samt frustration fra dine besøgende, fordi de ikke finder, hvad de leder efter.
BUD 3: Få styr på dine annoncer
Når du får muligheden for at være synlig på Google, hvorfor så ikke sørge for, at du fylder mest muligt på siden, er så relevant som overhovedet muligt og giver så meget information, du overhovedet kan?
Tekstindhold
Det er ingen hemmelighed, at tekst fylder – så jo mere du skriver, jo mere fylder din annonce. Når dine annoncer skal skrives, er det vigtigt, at du udfylder alle tre overskrifter og begge beskrivende linjer.
Som altid i markedsføring er det vigtigt, at du tilpasser dine annoncer efter din målgruppe. Der er især forskel på, hvordan en annonce på B2B ser ud kontra en annonce målrettet B2C segmentet, og hvordan sproget udformes alt efter aldersgruppe og så videre… Jo mere du tænker over modtagerne, når du skriver din annonce, jo større sandsynlighed er der for, at modtageren vil finde dine annoncer relevante og trykke på dem – altså besøge dit website.
Udvidelser
I Google Ads kan du lave annonceudvidelser til dine annoncer. Udvidelserne kommer i forskellige typer og formål. Blandt andet findes der:
- promoveringsudvidelse
- undersidelinks
- billede udvidelser
- website info
- infoudvidelser
- og flere endnu…
BUD 4: Søgeord er nøglen til succes (specifikt til søgekampagner)
Inden vi kommer for i godt i gang med at fortælle om, hvor vigtige dine søgeord er, kan det være en fordel, at du ved, hvad vi taler om, når vi siger matchtyper. Hvis ikke det ringer en klokke, kan du læse om matchtyper på søgeord lige her:
Søgeordene i dine annoncegrupper bestemmer hvilke søgninger, du bliver vist på. Hvert søgeord har sin egen matchtype, som bestemmer hvor bred en variant af det enkelte søgeord, Google må vise dig på. Men endnu vigtigere er det at gå igennem følgende trin ved valg af søgeord for dine kampagner;
1. Find relevante søgeord på Google og andre værktøjer i forhold til dine ydelser/dine produkter (Semrush m.m.)
2. Undersøg søgevolumen for de enkelte søgeord (minimal til ingen volumen vil give 0 resultater)
3. Løbende gennemgå søgetermer på hver annoncegruppe for at opfange relevante søgeord, som du ikke fik med i første omgang.
Endnu vigtigere med dine søgeord er din kvalitetsscore. Det er et andet paramter, som har stor betydning for dine søgeords overall performance. Du kan læse om kvalitetsscore her:
BUD 5: Forstå Googles retningslinjer
Google har en annoncepolitik og retningslinjer, som de fleste annonceringsplatforme har. Her kan du læse om, hvad du ikke må annoncere for – blandt andet er der her regler om salg af alkohol samt medicinalrelaterede produkter.
Google har et såkaldt ‘strafklipsystem’, som har til formål at forhindre brud på annoncepolitik og retningslinjer. Strafsystemet fungerer på den måde, at du har én advarsel og 2 strafklip, som bliver aktiveret ved gentagne overtrædelser af Googles annoncepolitik. Har du allerede fået din advarsel og 2 strafklip, bliver konsekvensen af næste overtrædelse en total suspendering af din Google Ads konto. Dog skal det være den samme annoncepolitik, som overskrides inden for en periode af 90 dage, før suspenderingen sætter ind.
Derfor er det altid en god idé at læse op på Googles retningslinjer, hvis ikke du er bekendt med disse, så du er bedre klædt på til at skrive og udarbejde annoncetekster samt undgå at blive en del af strafklipsystemet.
“Test Googles anbefalinger, før du implementerer dem 100% på dine kampagner.“
BUD 6: Googles anbefalinger og optimeringsresultat
På din Google konto hjælper Google dig med at finde optimeringsmuligheder, som umiddelbart har til formål at forbedre din synlighed, din omsætning m.m. Du bør dog være forsigtig med disse anbefalede optimeringer, da ikke alle bringer gode nyheder med sig.
Én anbefaling, som Google ofte kan vise dig, er at optimere dine annoncer ved at tilføje såkaldte responsive annoncer. Denne anbefaling er god, og vi kan se, at responsive annoncer generelt performer bedre end almindelige tekstannoncer.
En anden anbefaling, vi typisk ser på vores kunders konti, er at implementere “Udvidet CPC” på manuelle budstrategier. Vi har testet udfaldet af at implementere ekstra indstillingen “Udvidet CPC”, og det er noget, vi fraråder langt de fleste af vores kunder, da vi har oplevet langt højere klikpriser end nødvendigt.
Så selvom dit optimeringsresultat på Google viser op imod 80%, så er det ikke ensbetydende med, at alle anbefalinger skal implementeres. Test derfor altid Googles anbefalinger, før du implementerer dem 100% på dine kampagner.
BUD 7: Konverteringssporing giver gennemsigtighed
Uden konverteringssporing ved du ikke, hvad der fungerer, hvor mange penge du tjener, eller hvad din reelle ROAS er på Google Ads. Derfor er det uhyre vigtigt at opsætte konverteringssporing på dit website for at få størst mulig gennemsigtighed i, hvad dine besøgende fra Google foretager sig af værdifulde handlinger og konverteringer.
I dag bruger vi typisk en blanding af Google Tag Manager og Google Analytics samt andre værktøjer til at opsætte sporing på knapper, køb og andre relevante hændelser. Konverteringer vil som oftest blive målt i Google Analytics, hvorfor det er vigtigt, at du importerer dine Analytics mål til din Google Ads konto. På den måde kan du direkte i Google Ads se, hvor mange og hvilke konverteringer der er blevet foretaget.
Vi anbefaler altid, at du har din konverteringssporing opsat korrekt – og altid sporer på så mange ting som muligt. Det giver dig mere data at optimere med på den lange bane.
BUD 8: Optimér landingssiden
En annonce kan kun få dig så langt, for hvis den landingsside, de besøgende kommer ind på, er forvirrende eller mangler at svare på den besøgendes spørgsmål, så har det alligevel ikke tjent sit formål at være blandt de øverste i Google søgninger: Nemlig at løse problemstillinger for brugeren. Derfor er kvaliteten af din landingsside vigtig for dine resultater ved Google annoncering. Det er derfor vigtigt, at dine annoncer linker ind til en korrekt og relevant landingsside for det pågældende søgeord og den pågældende annonce.
Sammenhængen mellem din annonce, dine søgeord og din landingsside har desuden betydning for din samlede kvalitetsscore.
BUD 9: BRUG DINE DATA!
Data = Viden. Punktum.
Derfor bør du altid bruge dine tilgængelige data som udgangspunkt for fremtidige optimeringer og annonceringer. Du kan indsamle meget data gennem Google Ads, Google Analytics og Google Search Console. Hos SLAX bruger vi også betalte programmer som f.eks. Optmyzr og Semrush i vores arbejde med Google Ads annoncering. Alle værktøjer bidrager til at give os indsigt i data, som ellers ikke er tilgængelige – eller gøre eksisterende data mere overskuelige og brugbare fremadrettet.
Er du bedre klædt på til at komme ud af junglen nu, eller skal vi finde GPS’en frem til dig? I så fald så kontakt os i dag – så hjælper vi dig gerne godt i gang med Google Ads!
- Anders Thyssen Kristensen
- september 7, 2021