Den effektive SoMe strategi

Bliv klogere på, hvad det vil sige at have en effektiv SoMe strategi.

Når du først beslutter dig for at bruge sociale medier i din markedsføring, er det næste skridt at begynde at planlægge din strategi. Det handler blandt andet om kanaler, content, målgruppe og tidspunkter. Det er alle sammen elementer, der kan påvirke successen.

Hvis du vælger at have en online tilstedeværelse på tværs af forskellige SoMe platforme – for eksempel Instagram, Facebook og LinkedIn -, så ville en vis grad af synergi og rød tråd generelt være at foretrække, så besøgende altid er med på, hvad dit brand står for, og hvad dit budskab er.

Kanaler - vælg dem med omhu

Der er mange forskellige kanaler, du kan bruge, når det kommer til at reklamere for din virksomhed. De typiske sociale medier er: Facebook, Instagram, LinkedIn og Snapchat.

Sider som YouTube, Pinterest og TikTok kan også være kanaler, der burde overvejes. Inden du vælger, hvilke platforme du gerne vil annoncere på, er det vigtigt, at du forholder dig til din målgruppe og dit produkt. Hvor giver det mening at promovere dit produkt, og på hvilke kanaler kan du bedst fange din målgruppe?

Kanaler

Find den platform, der passer din målgruppe

Content

Tænk over Budskab, visuel identiet & rød tråd

Data

Brug data til at teste timing og performance

Content is STILL king

Dit content afhænger selvfølgelig meget af dit budskab. Det kan være, at du prøver at få folk til at købe et bestemt produkt, øge kenskab til din virksomhed, eller få folk til at interagere med dine opslag. 

Lige meget hvad budskabet er, er det vigtigt at tænke over, at det, du laver, skal give mening for din målgruppe og for virksomheden som helhed. Det gælder blandt andet i forbindelse med branding af virksomheden, så der endnu engang er en form for synergi og rød tråd. 

Det er også her, vi snakker om en visuel identitet, hvilket kort sagt vil sige at lave indhold, der stemmer overens med ens identitet som virksomhed. Det kan for eksempel være, hvis I har en meget uformel eller formel tone og miljø i virksomheden, så lad det komme til udtryk i dit content, så brugeren kan lære dig/din virksomhed at kende og mærke, hvilke værdier virksomheden er bygget på. Dette gælder også, når det kommer til grafiske elementer som farvetema, logo og æstetik på hjemmesiden – skab en rød tråd, og brug det i dit content på sociale medier. 

Lær din målgruppe at kende, og tal deres sprog

Inden man slår sig helt fast på en bestemt kanal eller noget bestemt content, er det rimelig essentielt at finde ud af, hvem det egentlig er, man vil kommunikere med, igennem hvad og med hvilket formål.

Lad os sige, målgruppen ligger i alderen 18-25. Så kan Facebook og Instagram være oplagte. Men hvis du derimod ønsker at ramme den samme aldersgruppe og mere specifikt folk, der søger job, så kunne kanalen LinkedIn være en idé. Endnu engang kommer det an på målgruppen: Hvor er de, hvad fanger dem, og hvilket produkt eller service er det rette for dem?

I forhold til målgruppe ser man for eksempel, at der er flest, der bruger YouTube efterfulgt af Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, Twitter, WhatsApp, TikTok, Reddit og Nextdoor. Det er måske i begrænset omfang, hvor meget nogle af disse platforme bruges i Danmark, men hvis vi tager USA som eksempel, ville det være oplagt at overveje de 5 første platforme og derefter dykke ned i, hvornår ens målgruppe bruger platformen mest. Jo bedre man forstår sin målgruppe, jo nemmere er den også at ramme

Timing betyder meget - så vælg det rette tidspunkt

Hvornår er din målgruppe mest aktiv? Og er det forskelligt fra den ene kanal til den anden? Vi har før skrevet om de mest optimale tidspunkter at poste på. Det post kan du finde lige her. Men hvis vi lige skal kort ind på det her, så kommer det igen an på, hvilken kanal du vil poste fra. Der er nemlig helt specifikke tidspunkter, der fungerer bedre for bestemte platforme, hvorfor timing er værd at overveje, når der skal lægges en SoMe-strategi. For mange platforme er det i løbet af dagen i hverdagen, men hop ind på vores tidligere blog post, og læs mere om hver enkelt platform og deres specifikke tider.

Tjek performance - og brug dataen

Lige så snart du har besluttet dig for at køre med en bestemt strategi, så kan du begynde og eksekvere på den. Når du poster opslag på de sociale medier med et bestemt formål, som du fastlagde i strategi-fasen, er det vigtigt at holde øje med, hvordan din følgerskare og andre potentielle kunder tager imod det. 

Får du en tilfredsstillende reach, eller kan det blive bedre? Får du likes på de opslag, du deler? Finder folk dit content interessant nok til at klikke ind på det? Når du undersøger performance på dine forskellige aktiviteter på de platforme, din virksomhed er til stede på, får du en unik mulighed for at forbedre dig, da du får mere indsigt i, hvem din målgruppe er, og hvilket indhold der interesserer dem. Dette gælder, når du poster organisk og/eller betalt content. Det gælder dog også, når du smider penge i annoncering, hvor dit content når ud til flere mennesker, og der tilmed også er langt flere parametre at analysere på. Sidstnævnte gør det muligt at optimere og forbedre din strategi yderligere med det overordnede formål at styrke din digitale tilstedeværelse på de sociale medier og udvikle din forretning.

Skal vi hjælpe dig med din SoMe strategi? Kontakt en af vores specialister på mail eller telefonnummeret nedenfor, så finder vi en dag til en uforpligtende samtale.

En uforpligtende snak

Indtast dine informationer, så kontakter vi dig hurtigst muligt!