Menu

SoMe guidelines​

… Så du altid bruger de rigtige dimensioner

Det kan være svært at finde rundt i de mange forskellige størrelser og varianter af dimensioner på billeder, som er på de sociale medier. De forskellige platforme arbejder nemlig efter forskellige størrelsesdimensioner, hvorfor det ikke altid er lige let at finde og få lavet det rigtige billedeformat. 

Hvorfor have det rigtige format?​ ​

For at dit billede skalerer rigtigt og kommer til sin fulde ret, er det nødvendigt, at det er opsat i de rigtige dimensioner. En forkert dimension kan ødelægge hele udtrykket på billedet, og det kan få dig/din virksomhed til at fremstå som uprofessionelle.

Hos SLAX vil vi gerne hjælpe dig med at finde rundt i junglen, hvorfor vi har samlet de mest populære sociale medier og deres adskillige dimensioner på billeder.

77%

minimum 77% af danskerne har en profil på et socialt medie

Forbrug

Danskerne brugte i 2019 i gennemsnit over 7 timer på sociale medier

Kanaler

Facebook er stadig det mest brugte sociale medie i danmark. Her har 77% en bruger

Facebook​

Billeder på Facebook er altid en god måde at nå ud til publikum på og få dem til at interagere med din side. Derfor er det ekstra vigtigt, at grafikken og dimensionerne er i orden. Vidste du godt, at indlæg med billeder får meget højere niveau af engagement? 

Profilbillede: 180 x 180 pixels

Cover/banner billede: 851 x 315

Opslag billede: 1200 x 630

Link billede: 1200 x 627

Karrusel billede (til annoncering): 300 x 300

Instagram​​​

Instagram er det ultimative medie, når det kommer til at poste billeder. Kvalitetsindhold er altafgørende for denne platform, hvorfor du med fordel kan bruge nedenstående dimensioner som en guideline til din næste post.

Profilbillede: 110 x 110 

Firkantet standard billede: 1080 x 1080

Landskabsbillede: 1080 x 566

Portrætbillede: 1080 x 1350 

Stories/highlights: 1080 x 1920

Pinterest​​​

Vidste du godt, at “pins”, også kendt som billeder, klarer sig bedst, når de er lodrette? Pinterest er – ligesom Instagram – en platform, hvor der er tusindvis af billeder. Derfor er det vigtigt, at dine billeder samt grafik skiller sig ud fra mængden. 

Profilbillede: 165 x 165

Pin-billede: 600 x 900

Board banner: 200 x 200

Understøt dit budskab med de rigtige dimensioner, og undgå at fremstå uprofessionel.”

Twitter​​​

Ligesom de andre platforme kan billeder på Twitter også hjælpe din virksomhed eller brand skille sig ud fra mængden. Men husk ikke at bruge kedelige, uinspirerede billeder. Brug i stedet billeder med farver, der fanger læseren og/eller billeder, der illustrerer et budskab eller en pointe, du gerne vil videregive til din målgruppe. 

Profilbillede: 400 x 400

Banner billede: 1500 x 500

Tweet/ opslag billede: 440 x 220

YouTube​​​

Thumbnails kan være altafgørende for, om en video går viralt eller ej. Kort fortalt er thumbnails et billede, der giver et billede af, hvad videoen omhandler. Når du går på YouTube, er der nemlig et billede ved hver video, og det er lige netop dét, der er en thumbnail. Anvend det rette format til din video og kanal, og kom i gang med at streame!

Profilbillede: 800 x 800

Banner billede: 2560 x 1440

Thumbnails: 1280 x 720

LinkedIn ​​​

Ligesom med Facebook skaber et indlæg på LinkedIn med et tilknyttet billede mere engagement end et indlæg, der ikke inkluderer et billede. Et billede er med til at understøtte budskabet, og det er med til at skabe blikfang. Sørg derfor for at bruge de rette dimensioner. 

Profilbillede: 130 x 130

Banner billede: 1536 x 768

Opslag billede: 520 x 320

Billede med link: 520 x 272

Skal vi hjælpe dig med dimensionerne på dine SoMe-platforme? Ring til os i dag, og bliv booket ind til et uforpligtende møde.

En uforpligtende snak

Indtast dine informationer, så kontakter vi dig hurtigst muligt!